سایت مهندسین و دانشجویان عمران

سایت مهندسین و دانشجویان عمران

فایلهای کاربردی مهندسی عمران
سایت مهندسین و دانشجویان عمران

سایت مهندسین و دانشجویان عمران

فایلهای کاربردی مهندسی عمران

نرم افزار کم حجم محاسبه مشخصات قوس کلوتوئید

 قوس کلوتوئید یک منحنی اتصال تدریجی است که شعاع آن از بینهایت (شعاع خط راست)تا صفر(شعاع نقطه)تغییر می نماید.به همین خاطر به منحنی کلوتوئید،حلزون یا مارپیچ نیز گفته می شود.در طرح هندسی راه معمولا شاخه ای از کلوتوئید از شعاع بینهایت تا شعاع R مورد استفاده قرار می گیرد.هرچه طول کلوتوئید بزرگتر باشد،میزان تغییر در شعاع نقاط مختلف جزئی تر است.

قوسهای کلوتوئید معمولا برای اتصال سایر قوسها به مسیر راه مورد استفاده قرار می گیرند.آنها می توانند بصورت کلوتوئید دوبل ،کلوتوئید معکوس و یا C شکل نیز به یکدیگر متصل گردند،از مهمترین کاربرد قوس کلوتوئید استفاده از آن بصورت اتصال کلوتوئید-دایره-کلوتوئید در طرح هندسی جاده ها می باشد.

به منظور انجام محاسبات اتصال کلوتوئید-دایره-کلوتوئید داده های مورد نیاز به شرح زیر می باشند.

-1  زاویه انحراف کلی پیچ 2- شعاع قوس دایره ای  3- طول قوس کلوتوئید

به عبارت دیگر با داشتن سه داده فوق می توان تمام مشخصات قوسهای اتصال را محاسبه کرد.

زاویه انحراف کلی پیچ جزء معلومات طراحی بوده و مقدار شعاع قوس دایره ای با توجه به حداقل شعاع لازم برای ایمنی انتخاب می شود.همچنین حداقل مقدار طول کلوتوئید بر طبق آئین نامه طرح هندسی و بر اساس رابطه زیر تعیین می گردد

جزوه پیمایش به همراه فایل اکسل محاسبه پیمایش (کلیک کنید)

در ادامه نرم افزار کم حجم محاسبه مشخصات قوس کلوتوئید را می توانید دانلود کنید.در این نرم افزار به جای طول قوس کلوتوئید ، پارامتر کلوتوئید (A) را وارد کنید.




نظرات 1 + ارسال نظر
حسن درویشی شنبه 23 مرداد 1400 ساعت 07:48

سلام برای محاسبه احجام در قوس ها به روش فرمولی که از سیویل دقیی تر باشه کسی اطلاعاتی داره لطفا کمکم کنید مثلا وقتی سمپل لاین میزنی روی قوس ها عرض دو طرف مقاطع ها خیلی تغیر میکنه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد