سایت مهندسین و دانشجویان عمران

سایت مهندسین و دانشجویان عمران

فایلهای کاربردی مهندسی عمران
سایت مهندسین و دانشجویان عمران

سایت مهندسین و دانشجویان عمران

فایلهای کاربردی مهندسی عمران

بررسی انواع سیمانهای معمول در ایران

 به هر ماده چسبنده­ای سیمان اطلاق می­شود. لیکن به ماده چسباننده مصالح سنگی در بتن، سیمان هیدرولیکی و اصطلاحاً سیمان گویند.مواد اولیه سیمان عمدتاً از خاک رس و آهک می­باشد و درصد کانی­های سازنده تقریباً به قرار زیر است:

در بتن چسبانندگی و انسجام مصالح وظیفه سیمان و نقش باربری و مقاومت به عهده مصالح سنگی است بنابراین شکسته شدن دانه ­های سنگی در تست مقاومت فشاری نمونه­‌های بتنی بیانگر مناسب بودن کیفیت اختلاط می‌باشد.

سیمانهای مختلف تولید می‌شوند تا شرایط فیزیکی و شیمیائی ‌را جهت دستیابی به اهداف مورد نظر تامین سازند.

انواع سیمانهای معمول در ایران به طور خلاصه در زیر مورد بررسی قرار می گیرد. 

سیمان تیپ I : بطور کلی این نوع سیمان را در تمامی مواردیکه بتن در مجاورت با حمله سولفاتها نباشد و همچنین حرارت هیدراتاسیون سیمان باعث افزایش نامطلوب درجه حرارت نشود  می ­توان استفاده نمود.از سیمان فوق که معمولی­ترین نوع سیمان می­ باشد می‌توان در ساخت پیاده روها،روسازی جاده ها،پلهای بتن مسلح،راه آهن،مخازن‌‌آب و ملات ساختمان های بنائی استفاده نمود.

سیمان تیپ II : این نوع سیمان نوع مرغوب‌تری است و چنانچه در مقابل حمله ملایم سولفات‌ها احتیاط لازم باشد بکارگیری آن مناسب است . سیمان تیپ  IIکندتر از سیمان تیپ I سخت می شود و به هنگام گرفتن و سخت شدن حرارت هیدراتاسیون کمتری نیز تولید می نماید. از این سیمان می‌توان در ساختمان‌های حجیم استفاده نمود.

سیمان پرتلند نوع III  (زود سخت شونده) : این سیمان تقریباً اجزای اولیه سیمان نوع یک را دارد با این تفاوت که به شدت ریزتر آسیاب شده و به همین جهت گیرش سریعتری دارد.استفاده از این سیمان در هوای سرد به دلیل تولید حرارت هیدراتاسیون بالا در ساعت اولیه بتن ریزی بسیار مناسب می­باشد.   ( ASTM  C150 )

 - با توجه به روند رشد زود هنگام مقاومت در بتن­های تولید شده با این سیمان ، استفاده از آن در تولید قطعات پیش ­ساخته بتنی و مواردی­که سرعت در قالب ­برداری از مقاطع حائز اهمیّت است توصیه می­ گردد.

پرتلند نوع IV (سیمان کندگیرش کننده) : واکنش این سیمان با آب نسبت به سایر سیمان­ها حرارت­ زایی کمتری داشته ومقاومت بتن تولید شده با این سیمان آهسته آهسته افزایش می­ یابد کاربرد اصلی آن در هوای گرم و بتن ریزی­های حجیم می ­باشد. استفاده از این نوع سیمان با توجه به گیرش کند از اتصال سرد در عملیات بتن­ ریزی جلوگیری می ­نماید.

با توجه به پیشرفت­های بزرگ بشر در زمینه تولید مواد افزودنی بتن و دستیابی به قابلیت­های مورد نیاز از طریق مصرف این مواد ، عملاً ارائه انواع مختلف سیمان(منجمله سیمان نوع IV) به دلیل بالا بودن هزینه­ های تولید منسوخ گردیده و در دنیای امروز جهت دستیابی به اهداف مورد نظر ماده افزودنی هماهنگ با هدف را به هنگام ساخت و تولید بتن به چرخه مصالح اضافه می ­نمایند تا قابلیت مورد نظر در بتن محقق گردد.

سیمان ضد سولفات یا پرتلند نوع V : هنگامی که حمله شدید سولفات­ها به سازه پیش ­بینی گردد مصرف این نوع سیمان الزامیست بنابراین مصرف زیاد آن در سازه­ های دریایی و در مجاورت آب یا خاکی­ است که مقدار زیادی املاح سولفات داشته باشد، البته چنانچه علاوه بر سولفات وجود یون کلر نیز (که سبب خوردگی آرماتورها می­ گردد) در محیط محتمل باشد با توجه به اینکه مقاومت این سیمان در مقابل یون کلر بسیار اندک می­ باشد استفاده از این نوع سیمان جایز نبوده و در این شرایط با رعایت سایر الزامات مندرج در آیین ­نامه­ ها (محدود نمودن مصرف آب در اختلاط  یعنی کاهش مقادیر (W/C) ، محدودیت در مصرف برخی از افزودنی­ها و ...) بهترین گزینه سیمان تیپ II می­باشد.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد