سایت مهندسین و دانشجویان عمران

سایت مهندسین و دانشجویان عمران

فایلهای کاربردی مهندسی عمران
سایت مهندسین و دانشجویان عمران

سایت مهندسین و دانشجویان عمران

فایلهای کاربردی مهندسی عمران

مقاومت بتن

اگر چه مقاومت بتن هنوز هم به عنوان با اولویت‌ترین ویژگی بتن مطرح می­گردد ولی در خیلی از حالات مشخصات دیگری نظیر پایایی، نفوذ پذیری و پایداری حجمی اهمیت بیشتری دارند در واقع نکته بسیار حائز اهمیت پیرامون مقاومت بتن ماندگاری و ثبات خصوصیات مقاومتی برای اختلاط­‌های سخت شده می­‌باشد که جهت دستیابی به آن باید آئین‌نامه­‌ها و استاندارهای مرتبط با دوام و پایایی سازه در تولید، اجرا و عمل آوری بتن رعایت گردد به هر حال مقاومت بتن شمای کلی از کیفیت مواد و مصالح و اختلاط می­‌باشد که مختصراً مورد بررسی قرار می­گیرد.



  مقاومت یک بتن با طرح اختلاط معیین و مشخصات تعریف شده ثابت نبوده و با طول عمر بتن، شرایط عمل‌آوری و نرخ بارگذاری تغییر می­‌کند. افزایش مقاومت در طول زمان تابع نرخ هیدراتاسیون سیمان می­باشد. یعنی در صورتیکه رطوبت بتن برای ادامه هیدراتاسیون سیمان حفظ شود کیفیت بتن با گذشت زمان بهبود می­‌یابد. 

 مقاومت بتن تا زمانیکه رطوبت نسبی داخل بتن بالاتر از 80% و دمای بتن نیز مطلوب باشد افزایش می­‌یابد.

تحقیقات نشان داده است که مقاومت فشاری بتن عمل‌آوری شده در دمای(21ºcبا رطوبت یکنواخت پس از یکسال 67% نسبت به مقاومت نمونه‌های تست شده از همان بتن در سن 7 روزه افزایش خواهد داشت. یعنی چنانچه مقاومت بتن پس از 7 روز عمل‌آوری 180 kg/cm2 گزارش شود، پس از یکسال مراقبت، مقاومت آن 180×1.67= 300 kg/cm2 خواهد بود. البته این مراقبت در شرایط آزمایشگاهی صورت پذیرفته و تحقیقات مرتبط بیانگر این موضوع می‌­باشد که قسمت نسبتاً زیادی از مقاومت فوق بین 7 الی 28 روز حاصل می­گردد.

آزمایشاتی که بر روی مغزه­‌های گرفته شده از سدهای قدیمی مختلف انجام شده­‌اند نشان داده است که مقاومت فشاری بتن در سن 50 سالگی حدوداً دوبرابر مقاومت فشاری آن در سن 28 روزه می­باشد. طراحان سازه­‌های بتنی معمولاً از افزایش مقاومت بتن پس از 28 روز صرف نظر می‌­نمایند که البته این صرف نظر بدلیل عدم تضمین عمل‌آوری مناسب در دراز مدت می­‌باشد از دیگر دلایل مهم این است که سازه­‌های بتنی معمولاً پس از 28 روز در شرایط بارگذاری قرار می­‌گیرند.

در طراحی سازه‌­هایی که بسرعت تحت بارگذاری کامل قرار نمی­‌گیرند همانند سدها با توجه به شرایط، می­توان مبنای مقاومت بتن را (بر اساس روند رشد مقاومت نمونه­‌ها) یکساله، 6 ماهه و یا 90 روزه تعریف نمود.

مقاومت بتن به عوامل زیر بستگی دارد:

1- کیفیت دانه‌­ها: هر چه سنگدانه‌­های مصرفی به لحاظ کیفیت و جنس مرغوبتر باشند بتن به مقاومت بالاتری خواهد رسید.

2- میزان دانه‌­ها: هرچه دانه‌­های بیشتری در بتن مصرف شود بتن توپرتر و مقاوم­تر خواهد بود(به شرط اینکه پیوستگی دانه­‌ها حفظ شود)

3- نسبت آب به سیمان : هر چه نسبت w/c کمتر در نظر گرفته شود بتن مقاومت بیشتری خواهد داشت.

4- عمر بتن : هر چه از شروع ساخت بتن، زمان بیشتری گذشته باشد، مقاومت بیشتری خواهیم داشت مثلاً مقاومت 7 روزه حدوداً 70% مقاومت 28 روزه می­باشد.

5- مقدار سیمان : معمولاً مقاومت سنگدانه‌­ها از مقاومت سیمان بیشتر می‌­باشد ولی افزایش مقدار سیمان تا حدی که چسبندگی مطلوب را بین دانه‌ها ایجاد نماید سبب افزایش مقاومت می‌­گردد و چنانچه از این حد تجاوز نماید افت مقاومت را بدنبال خواهد داشت.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد