سایت مهندسین و دانشجویان عمران

سایت مهندسین و دانشجویان عمران

فایلهای کاربردی مهندسی عمران
سایت مهندسین و دانشجویان عمران

سایت مهندسین و دانشجویان عمران

فایلهای کاربردی مهندسی عمران

پل میلائو (به فرانسوی: Le Viaduc de Millau)

 پل میلائو ، که با عبور از دره رودخانه تارن , میلائو را به جنوب فرانسه متصل می کند توسط  میشل ویرلوژو (مهندس عمران) و نورمن فاستر (معمار) طراحی شده  و صاحب عنوان مرتفع ترین پل عبور وسایل نقلیه جهان هست . این پل که با ارتفاع 343 متری از برج ایفل کمی بلند‌تر و از ساختمان امپایر‌استیت37 (Empire State)  متر کوچکتر هست برای باد‌هایی با سرعت 225 کیلومتر در ساعت طراحی شده و در 14 دسامبر 2004 طی مراسمی افتتاح و دو روز بعد به ترافیک باز شد.

پل میلائو عمر مفیدی برابر با حداقل ۱۲۰ سال خواهد داشت.


   

تاریخچه:

برای حل مشکلات ناشی از ترافیک ‌هایی با طول 30 کیلومتر در جاده بین پاریس و اسپانیا یک پروژه پل سازی آغاز و بدنبال نتایج یک مطالعات 10 ساله ساخت و ساز این پل آغاز شد.




طرح های ارائه شده برای محل پل میلائو

هزینه و مصالح ساخت :

برای کل پروژه حدود 394 میلیون یورو هزینه شد . شرکت فرانسوی سازنده آن (EIFFAGE)، در ازای دریافت عوارض عبور و مرور خودروها از روی پل به مدت ۷۵ سال، هزینه ساخت و ساز پل را پرداخته است و دولت فرانسه عملیات بهره برداری از این پل بسیار سود آور را در 2044 آغاز می کند . در این پروژه 127000 متر مکعب بتن ، 19000 تن فولاد برای تقویت بتن و حدود 5000 تن فولاد پیش تنیده در کابلها استفاده شده است.

رکورد های جهانی :

مرتفع ترین ستونهای باربر دنیا : ستونهای  P2 و P3  , با 244.96  و  221.05 متر (ستونهای مرتفع قبلی : با 141 متر در فرانسه، و 181 متر (آلمان) در دنیا  (

بلندترین دکل پل در جهان : با ارتفاع 343 متر ( ستون  P2 )

مرتفع ترین عرشه پل واقع درجهان : در ارتفاع 270 متری بالاتر از رودخانه تارن واقع شده است.



مقایسه پل میلائو و برج ایفل

ستونها :

عرشه پل بر روی 7 ستون بتنی که ارتفاع آنها از 77 تا 246 متر متغیر است قرار گرفته است. ضخامت ستونها در پی 24.5 متر بوده که در نهایت به 11 متر ختم می شود . هر ستون توسط چهار شمع با قطر 5 و طول 15 متر مهار شده است .


عرشه :

عرشه اصلی با 2460 متر طول و 32 متر عرض ، با وجود استفاده از مواد بسیار سبک  36000 تن وزن دارد و شامل هشت دهنه , شش دهنه ی 342 متری و دو  دهنه 204 متر ی است. اجرای این بخش ،  15 ماه به طول انجامید. 173 پانل مرکزی با پانل های جانبی جوش شده اند . پانل های مرکزی 4 متر عرض و 15-22 متر طول دارند . وزن کل  پانلها 90000 تن می باشد. برای حذف اثرات منفی در شرایط باد های شدید ، عرشه به شکل بال طراحی شده است.


عرشه پل میلائو


برجها :

هر یک از برجها با وزنی برابر 700 تن  و طول 87 متر در ادامه 7ستون اجرا شده است .


کابلها :

از هر برج ، 11 کابل به صورت اریب به سمت پایین (در هر دو طرف) کشیده شده و تیر حمال(عرشه پل) را نگه می دارد. این کابلها بسته به طولشان از 55 تا 91 کابل فولادی تشکیل شده اند ، کابلهای فولادی نیز از 7 کابل کوچک تشکیل شده که در برابر خوردگی محافظت می شود (فولاد گالوانیزه، موم و پوشش غلاف پلی اتیلن اکسترود). این کابلها توسط کمپانی Freyssinet company تولید شده است .




مقطع کابلهای استفاده شده در پل میلائو

پل میلو در یک نگاه:

مجموع طول پل: 2.4  کیلومتر

تعداد ستونها: 7 عدد

ارتفاع کوتاهترین ستون: 77 متر

ارتفاع بلندترین ستون + برج: 343 متر

ارتفاع برج ها: 87 متر

تعداد دهنه ها: 8

عرض جاده : 32.05 متر

تعداد وسایل نقلیه عبوری از پل : 10000-25000  وسیله در روز

شیب جاده : 3 درصد (از جنوب به شمال)

شعاع انحنا : 20 کیلومتر

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد