سایت مهندسین و دانشجویان عمران

سایت مهندسین و دانشجویان عمران

فایلهای کاربردی مهندسی عمران
سایت مهندسین و دانشجویان عمران

سایت مهندسین و دانشجویان عمران

فایلهای کاربردی مهندسی عمران

نکته ها وترفندهای اتوکد (9)

41- دستور FILTER

با استفاده از این دستور می توانید شرط های پیچیده تری برای انتخاب موضوعات وارد کنید.

برای اجرای این دستور در خط فرمان ،  FILTER را وارد کنید.پنجره Object Selection Filters ظاهر می شود. در پایین قسمت Select Filter کادری برای انتخاب گزینه وجود دارد . این کزینه می تواند نوع عنصر ف یکی از ویژگیهای عنصر ، یک Osnap یا یک اپراتور منطقی باشد.... 

اگر گزینه ای که انتخاب کردهاید نیاز به تعیین مشخصه ای نداشته باشد می توانید بلافاصله دکمه  Add to List  را کلیک کنید تا به لیست قیدهای کادر بالای پنجره اضافه شود. اگر گزینه انتخاب شده نیاز به پارامتر داشته باشد ، دکمه Select فعال می شود و می توانید پارامتر مورد نظر را مشخص کنید( برای نمونه گزینه Color).

در این قسمت یک یا چند کادر نیز برای مشخص کردن مقدارهای مختلف فعال خواهد شد که اگر مایل باشید می توانید آنها را بطور دستی نیز وارد کنید. در کنار این کادرها کادری هم برای مشخص کردن اپراتورها وجود دارد که بطور پیش فرض = را نشان می دهد و اگر مایل باشید می توانید از اپراتورهای دیگر نیز استفاده کنید.

همانطور که مشاهده کرده اید ، می توان بیش از یک قید وارد کرد .وقتی بیش از یک قید وارد کرده باشید ، باید اپراتوری که آنها را به هم مربوط می کند نیز مشخص شود.اگر اپراتور را وارد نکنید به طور پیش فرض از اپراتور AND  استفاده خواهد شد. به این معنی که تنها عناصری انتخاب خواهند شد که تمام قیدها را رعایت کرده باشند.

اپراتورهای موجود عبارتند از :

AND = نتیجه زمانی درست است که هر دو قید درست باشد.

OR = زمانی درست است که حداقل یکی از قیدها درست باشد.

XOR = زمانی درست است که یکی از قیدها درست و دیگری نادرست باشد.

NOT = زمانی درست است که قید نادرست باشد.

برای ذخیره کردن فیلتر ، کادری در کنار دکمه Save As وجود دارد ، نامی که برای فیلتر در نظر دارید در این کادر وارد و روی دکمه کلیک کنید.

در پایان با کلیک روی دکمه Add Selected Object میتوانید موضوعات مورد نظر را انتخاب کنید.

42- ساخت چندین لایه به صورت هم زمان

اگر مایل باشید که بطور هم زمان تعداد زیادی لایه بسازید ، سریع ترین راه این است که بعد از ایجاد کردن اولین لایه ، کلید ( , ) را از صفحه کلید به تعداد لایه هایی که نیاز دارید بفشارید .

43- بسیاری از مواقع لازم است لایه ای بسازید که بسیاری از خصوصیات آن شبیه لایه دیگری باشد. در چنین مواقعی می توانید لایه مورد نظر را انتخاب و سپس روی گزینه New Layer کلیک کنید ، با این کار لایه جدیدی ساخته می شود که خصوصیاتی مشابه لایه انتخاب شده خواهد داشت.

44-  اگر رنگ تعدادی از عناصر را خارج از لایه تغییر داده و بعد از مدتی منصرف شده باشید ، می توانید تمام عناصر طرح را با استفاده از کلید میانبر Ctrl+A انتخاب کرده ، به فیلد Color موجود در نوار ابزار Properties  مقدار Bylayer را نسبت دهید.

45- با انتخاب کلید میانبر Ctrl+1 نوار ابزار Properties  ظاهر خواهد شد.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد