سایت مهندسین و دانشجویان عمران

سایت مهندسین و دانشجویان عمران

فایلهای کاربردی مهندسی عمران
سایت مهندسین و دانشجویان عمران

سایت مهندسین و دانشجویان عمران

فایلهای کاربردی مهندسی عمران

Falkirk Wheel ، چرخ فلکی برای کشتی ها


چرخ فلک در پایان قرن نوزدهم ، توسط George Ferris طراحی و برای اولین بار در نمایشگاهی در شیکاگو برای تفریح مردم استفاده شد . ایده اصلی چرخ و فلک برای استفاده مردم بود ، نظر شما در مورد چرخ فلک استفاده شده توسط Ferris wheel برای قایق ها چیست؟



چنین چیزی نه به معنای واقعی کلمه ، در اسکاتلند -  Falkirk Wheel، وجود دارد...   

Civardaki Falkirk ، اسم شهری است که این سازه در مجاورت آن قرا گرفته ، و دو کانال Union  و Forth and Clyde  را پس از 72 سال به هم وصل می کند.  این دو کانال قبل از این توسط 11 حوضچه به هم متصل می شد ،  اما در سال 1930 این حوضچه ها کارایی خود را از دست دادند و پس از پر کردن آنها ، سازه Falkirk Wheel  روی آن اجرا شد. اختلاف ارتفاع دو کانال در محل سازه حدود 24 متر هست که معادل ارتفاع یک ساختمان هشت طبقه می باشد  . 


 


این مرکز رسما از تاریخ 24 ماه مه 2002، به عنوان بخشی از مراسم جشن سالگرد طلایی ملکه الیزابت دوم به بهره برداری رسید.

طرح  Falkirk Wheel ، توسط  Butterley Engineering از تبر دو دم سیلتی الهام گرفته شده که شامل یک محور مرکزی و دو بازوی 15 متری قرینه  ، در دو سمت این محور می باشد . مابین قسمت انتهایی بازو ها قسمتی شبیه gondola (قایق های مورد استفاده در کانال های ونیز ) تعبیه شده که پر از آب با ظرفیت 500000  لیتر می شود. برای تعادل و عملکرد مناسب دستگاه ، gondola ها  باید همیشه ترکیب وزن 500 تن را داشته باشند. این وضعیت همیشه باید برآورده شود، مهم نیست که اگر یک قایق بر روی هر gondola وجود دارد.


 


پنج و نیم دقیقه ، زمان نیاز هست تا دستگاه 180 درجه چرخش داشته باشد. مقدار موثر انرژی برای این چرخش حدود1,5 کیلووات ساعت در 4 دقیقه هست. موتور الکتریکی  دستگاه با مکانیسم هیدرولیکی کار می کند و دارای قدرت خروجی ، 30 اسب بخار (22,5 کیلووات) هست.


 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد