سایت مهندسین و دانشجویان عمران

سایت مهندسین و دانشجویان عمران

فایلهای کاربردی مهندسی عمران
سایت مهندسین و دانشجویان عمران

سایت مهندسین و دانشجویان عمران

فایلهای کاربردی مهندسی عمران

نسبت آب به سیمان W/C

 یکی از مهمترین موارد برای پذیرش یک بتن به عنوان اختلاطی مناسب در اجرا، کارپذیری و سهولت در انجام عملیات با آن می­باشد در واقع بدون در نظر گرفتن محل مصرف و سایر الزامات، از مهمترین مشخصات یک اختلاط مرغوب، دستیابی به مقاومت و دوام مورد نظر برای بتن سخت شده و روانی و کارپذیری مطلوب در انجام عملیات با بتن تازه می­باشد.


تحقیقات جامع و وسیع بیانگر آن است که با فرض ثابت بودن تمام شرایط (مقادیر سیمان و سنگدانه‌­ها و کیفیت آنها) ؛ در یک تناسب معکوس، هماهنگ با افزایش آب اختلاط ، افت خصوصیات کیفی در بتن سخت شده نمایان می­گردد.مثلاً تغییرات نسبت آب به سیمان و تأثیر آن بر روی مقاومت­‌فشاری بتن در نمودار روبرو نمایش داده شده است.


نسبت آب به سیمان



همانطوریکه در شکل مشاهده می­شود :

هرچه نسبت آب به سیمان افزایش یابد مقاومت فشاری بتن کاهش می­‌یابد

پس از مشخص شدن کیفیت و نوع مصالح، نسبت اجزا در اختلاط­های بتنی معمولاً به صورت زیر مشخص می­گردد :

 1 : 2 : 4  این نسبت به عنوان مثال مطرح گردیده و بیانگر آن است که اختلاط­ مصالح سنگی و سیمان در هر متر مکعب از یک قسمت سیمان، دو قسمت ریز­دانه (ماسه) و چهار قسمت درشت­‌دانه (شن) تشکیل شده است که البته نسبت­های فوق می­‌توانند وزنی یا حجمی باشند.

مصالح مشخص شده در اختلاط­ها را می­توان با مقادیر مختلف آب ترکیب نمود و بتنی با روانی کم یا زیاد تولید کرد که در این راستا چند حالت زیر مورد بررسی قرار می­گیرد.

1- میزان آب صرفاً در محدوده فعال شدن واکنش­های شیمیایی سیمان و هیدارتاسیون آن باشد.(  0.25 <W/C <0.3)

در این حالت کیفیت بتن سخت شده بسیار ایده­‌آل خواهد بود اما بتن تولید شده با این میزان آب کاملاً خشک بنظر می­رسد و نمی­‌توان با آن عملیات اجرایی انبوه انجام داد.(کار کردن با بتن مذکور بسیار دشوار است و عملیات انتقال، تراکم و شکل پذیر نمودن این بتن در مقاطع به روش­های معمولی امکان پذیر نمی­‌باشد.)

2- میزان آب بر اساس مشخصات فنی(در محدوده توصیه استانداردها) انتخاب شود. (0.4 <  W/C < 0.5)

در این حالت که مقدار آب 40% تا 50% وزن سیمان می­‌باشد کیفیت بتن سخت شده مطلوب و مناسب خواهد بود و بتن علاوه بر دستیابی به مقاومت مطلوب دوام و پایایی نسبتاً خوبی نیز در مواجه شدن با شرایط فیزیکی و شیمیایی (محیط) از خود نمایان خواهد ساخت. زیرا میزان آب و نهایتاً نسبت   W/C که از شاخص­های مهم کنترل کیفیت می‌­باشد بر اساس استانداردهای مربوطه تعیین گردیده است.

چنانچه دانه‌­بندی مصالح و نسبت اجزای بتن صحیح انتخاب شده باشند و در اختلاط از روان­کننده مناسب نیز استفاده شود بتن ساخته شده با این میزان آب کاملاً اجرایی و به خوبی شکل پذیر می­‌باشد و به سهولت نیز متراکم می­گردد.

3- میزان آب بیش از 55% وزن سیمان اختیار شود یعنی :        0.55 < W/C

 تحمل شرایط نامطلوب محیطی (فیزیکی و شیمیایی) برای این بتن دشوار می‌­باشد هر چه نسبت آب به سیمان افزایش یابد آسیب پذیری و افت کیفیت بتن نیز افزایش می‌­یابد تنها حسن بتن تولید شده با مقادیر زیاد آب می­‌تواند روانی و کارپذیری آن در عملیات‌‌های اجرائی باشد که این حسن در همان ابتدای عملیات برای بتن تازه خطر جدایش دانه‌­ها را تشدید نموده و برای بتن سخت شده نیز دهها مشکل از قبیل افت مقاومت مکانیکی، کاهش دوام، افزایش نفوذپذیری، کاهش چسبندگی بین میلگرد و بتن (چون سطح تماس میلگرد و خمیر سیمان کمتر می­گردد)، عدم پیوستگی بهتر بین لایه‌­های متوالی در عملیات بتن­‌ریزی، افزایش آب‌­اندازی بتن، ضعف در مقابل شرایط نامطلوب محیطی، جمع شدگی و خزش بالا و ... را به‌­دنبال خواهد داشت. و بنا به گفته دکتر مستوفی نژاد"جای بسی تأسف است که اکثراً مزایای بسیار زیادی را که از ساخت بتن با W/C   کم حاصل می­‌گردد فدای این حسن (کارایی بالاتر) می‌نمایند. یعنی فقط به لحاظ آنکه در کارگاه کارکردن با بتن راحت می­‌باشد آب بتن را زیادتر کرده و بدین ترتیب نارسایی­‌های عدیده‌­ای را برای بتن سخت شده فراهم می ­نمایند."

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد