سایت مهندسین و دانشجویان عمران

سایت مهندسین و دانشجویان عمران

فایلهای کاربردی مهندسی عمران
سایت مهندسین و دانشجویان عمران

سایت مهندسین و دانشجویان عمران

فایلهای کاربردی مهندسی عمران

سنگدانه­ های مصرفی در عملیات بتن­ ریزی

شن و ماسه از نظر شکل به پنج دسته تقسیم می‌­گردند:

1- گرد  2- نامنظم  3- گوشه­ دار  4- پولکی شکل  5- سوزنی شکل

دانه­ های گرد : این دانه­ ها در اثر سایش و فرسایش، شکلی تقریباً کروی وگرد و سطحی صاف پیدا نموده­ اند.

دانه ­های نامنظم : سطحی صاف و صیقلی دارند ولی شکل آنها کاملاً گرد نیست.                         

دانه­ های گوشه­ دار : سطح صاف نداشته و شکل هندسی مشخصی نیز ندارند ولی اکثراً دارای گوشه­ های مشخص و تیز می­ باشند. (دانه­ های تولید شده در سنگ­ شکن­ها از این دسته می­ باشند.)   

    

دانه­‌های پولکی یا تخت، سنگدانه‌­هایی هستند که ضخامت آنها از دو بعد دیگر سنگدانه کمتر می­‌باشد و در دانه‌­های سوزنی طول سنگدانه نسبت به دو بعد دیگر بیشتر است.   

شکل دانه ها

با توجه به این­که استفاده از دانه­‌های پولکی و سوزنی جهت انجام عملیات بتن­‌ریزی مناسب نیستند و معمولاً بخشی از سنگدانه‌­های موجود در معادن از این نوع می‌­باشند، استاندارد­ها تصریح می­‌نمایند که در ساخت بتن مجموع دانه‌­­های پولکی و سوزنی نباید از  15%وزن کل سنگدانه‌­ها تجاوز نمایند.

از نظر مقاومت نهایی بتن، اصولاً بتنی که با دانه‌­های گوشه­‌دار ساخته می­‌شود به دلیل درگیر شدن بهتر دانه­‌ها و برقراری اصطکاک  بهتر بین آنها، مقاوم­تر خواهد بود و لذا در مواردی که مقاومت خیلی بالا مد نظر باشد معمولاً از دانه­‌های گوشه­‌دار(شکسته شده توسط سنگ شکن) استفاده می‌­شود. جهت دستیابی به مقاومت­های معمولی با توجه به امکانات می‌­توان از دانه­‌های طبیعی استفاده نمود.

 شکل و بافت سطحی دانه­‌های سنگی در مقاومت بتن تأثیر قابل ملاحظه­ داشته و بافت زبرتر و خشن‌­تر دانه‌­ها افزایش چسبندگی و پیوستگی بین آنها و خمیر سیمان را تضمین می­‌نماید. چنانچه بافت سنگدانه‌­ها طوری باشد که دوغاب سیمان نتواند از سطح آنها به داخل سنگدانه نفوذ نماید، پیوستگی مطلوب حاصل نخواهد شد. بنابراین دانه­‌های نرم­تر و متخلخل‌­تر که حاوی کانی­های ناهمگن می­‌باشند  پیوستگی بهتری با خمیر سیمان ایجاد می‌نمایند.

علاوه بر تأثیر نامطلوب دانه­‌های پولکی بر کارایی و روانی اختلاط­‌های‌­تازه، این سنگ­دانه‌­ها با صفحه­‌ای قرار گرفتن، آب و حباب هوا را در زیر خود محبوس می­‌نمایند که این موضوع کاهش دوام بتن را نیز در پی خواهد داشت.

مشخصات عمومی سنگدانه‌­ها نظیر اندازه، شکل، بافت سطحی، دانه‌­بندی و کانی­های تشکیل دهنده آنها  به نسبت­های مختلف بر روی مقاومت و روانی بتن تأثیر می­­‌گذارند.

مثلاً دانه­‌های گرد گوشه و یا حتی دانه‌­های صافِ نامنظم بهتر از دانه‌­های گوشه دار و شکسته شده توسط سنگ شکن بر روی همدیگر می‌­غلتند و معمولاً با آب کمتر روانی مناسب را در بتن ایجاد می‌­نمایند. بنابراین دانه­‌های مصرفی در بتن با توجه به شکل و بافت سطحی می‌­توانند در روانی بتن تأثیر گذار باشند به همین دلیل بعضاً با تغییر در نوع سنگدانه‌­ها نسبت آب به سیمان نیز تغییر می‌نماید که از این نظر نیز نقش سنگدانه‌­ها در مقاومت بتن قابل توجه می‌­باشد.


نظرات 1 + ارسال نظر
siros جمعه 30 بهمن 1394 ساعت 22:00

عالی بود مهندس پشت کار بیست

ممنون، خواهش می کنم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد